در صورتی که قصد جراحی پلک را دارید ، لازم است با مراقبت های بعد از جراحی پلک آشنا شوید تا دوره نقاهت خود را به آسانی و در بازه زمانی کوتاه تری پشت سر بگذارید و دچار مشکل نشوید. عمل زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی امروزه متقاضیان زیادی دارد زیرا چشم ها در زیبایی بسیار تاثیر گذار هستند. با بالا رفتن سن عموما پلک ها افتاده می شوند و برخی افراد هم به صورت ژنتیکی پلک های افتاده ای دارند که چهره را خسته نشان می دهد. خوشبختانه با عمل بلفاروپلاستی این مشکل به آسانی قابل حل می باشد و می توانید شادابی چشم ها را به صورت خود بازگردانید.

جراحی پلک

عمل جراحی پلک عمل سرپایی بوده  و نیاز به بستری شدن ندارد و مراجعه کننده چند ساعت بعد از عمل ترخیص می شود. بهتر است در روز های اول و بعد از جراحی یک همراه با خود داشته باشید. بیشترین میزان درد به روزهای اول مربوط می شود که با مسکن قابل کنترل شدن می باشد و با مرور زمان درد آن کاهش پیدا می کند.  در صورتی که بخیه ها جذبی نباشد، برای کشیدن بخیه ها لازم است یک هفته بعد از عمل به کلینیک یا مطب پزشک معالج خود مراجعه کنید.

به دلیل میزان تورم و سرعت متفاوت در التیام پیدا کردن زخم ها ممکن است بعد از جراحی احساس کنید تقارن در چشم و ابروهای شما وجود ندارد و پلک ها هماهنگ نیستند ؛ بنابراین بهتر است صبور باشید اگر بعد از چند ماه از جراحی تقارن و هماهنگی ایجاد نشد، آنگاه نشان از نقص جراح در انجام عمل جراحی دارد.

لازم به ذکر است که در انجام جراحی پلک ، لایه ها و بافت های زیرین پوست پلک هم دچار تغییر و دستکاری می شوند و برای بهبودی به زمان نیاز دارند که فرآیند بهبودی آن ممکن است طولانی تر و کندتر باشد. به همین علت است که بعد از جراحی پلک ها منقبض و سخت به نظر می رسند و نمی توان آن ها را کاملا باز کرد. که بعد از 4 الی 6 ماه به صورت کامل رفع خواهد شد.

داروهای مورد استفاده بعد از جراحی زیبایی پلک

لازم است داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج خود را به صورت منظم و دقیق مصرف نمایید. از مصرف آسپرین قبل و بعد از جراحی خودداری کنید در صورتی که داروهای خاصی مصرف می کنید، لازم است به پزشک خود اطلاع دهید. در روزهای اول بعد از عمل سوزش ، خارش ، خشکی چشم و احساس کشیدگی در پلک ها طبیعی بوده و ممکن است ترشحات چشمی داشته باشید که برای این منظور مسکن ها و قطره های چشمی برای بهبودی سریع تر، تجویز می شود. لازم است در هفته اول بعد از جراحی فعالیت چشم های خود را کاهش دهید و از پماد و قطره های چشمی تجویز شده به  منظور جلوگیری از عفونت و خشکی چشم ها به صورت مرتب استفاده نمایید. برای برطرف شدن احساس کشیدگی نیز پمادهای چرب کننده تجویز می شود تا پلک زدن به آسانی انجام شود. ممکن است به علت استفاده موضعی از آنتی بیوتیک ها بر روی بخیه ها و چشم احساس تاری در دید داشته باشید که طبیعی بوده و بعد از قطع دارو رفع می شود. در صورتی که نگرانی برای باقی ماندن جای بخیه ها دارید می توانید با مشورت پزشک از کرم های ترمیم کننده استفاده نمایید.

جراحی پلک

نحوه خوابیدن بعد از عمل جراحی زیبایی پلک

بعد از جراحی پلک لازم است برای کاهش تورم و کبودی به صورت طاق باز بخوابید و مراقب باشید که روی صورت خود نخوابید. لازم است در هنگام استراحت دو بالش زیر سر قرار بگیرد، تا سر بالا تر از بدن باشد. این عمل به کاهش تورم و کبودی ها کمک می کند.

تغذیه بعد از بلفاروپلاستی

بهتر است از میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. هم چنین استفاده از پروتئین ها می تواند موجب تسریع روند بهبودی شما شود. استفاده از آناناس و آب کرفس در کاهش میزان کبودی و تورم می تواند کمک کننده باشد. روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید؛ زیرا نوشیدن مقدار کافی آب، کمبود آب بدن به دلیل استفاده از داروها را جبران می کند و هم چنین از ایجاد لخته خون در بدن جلوگیری می نماید. لازم است مصرف مشروبات الکی را تا 3 هفته قطع کنید هم چنین از کشیدن سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار پرهیز نمایید. زیرا ممکن است در روند بهبودی شما تاثیرات منفی بگذارد.

انجام فعالیت بعد از جراحی زیبایی پلک

بعد از هفته اول می توانید کارهای سبک و روزانه خود را انجام دهید و پیاده روی سبک داشته باشید. اما انجام فعالیت های شدید و ورزش کردن و هم چنین بلند کردن وسایل سنگین تا بهبودی کامل  و تا قبل از یک ماه توصیه نمی شود. از گریه کردن ، تماشای طولانی مدت تلویزیون و صفحه نمایش موبایل و لپ تاپ و کتاب خواندن تا یک هفته بعد از عمل خودداری کنید.

جراحی پلک

سایر مراقبت های لازم بعد از جراحی پلک

  • به منظور کاهش میزان تورم و کبودی می توانید 24 ساعت بعد از عمل از کمپرس یخ به مدت 15 دقیقه هر نیم ساعت استفاده کنید.
  • از فشار آوردن به چشم و دستکاری کردن چشم ها خودداری نمایید.
  • از آرایش کردن و استفاده از مواد شوینده معطر برای شست و شوی صورت تا زمان بهبودی لازم است پرهیز شود.
  • حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و سعی کنید در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  • لازم است روزانه محل جراحی خود را تمیز کنید.
  • از قرار دادن لنزهای تماسی تا دو هفته بعد از جراحی خودداری نمایید.
  • ممکن است چشم ها در هفته های اول بعد از جراحی نسبت به نور و وزش باد حساس شوند که می توانید از محافظ چشم استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار خودداری نمایید.
  • تا زمانی که پانسمان دارید لازم است حمام کردن از گردن به پایین انجام شود. بعد از یک هفته استفاده از شامپو برای شست و شو سر و حمام کردن مانعی ندارد.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید و بهتر است در هفته اول  از غذاهای نرم و سبک که نیاز به جویدن زیاد ندارد استفاده کنید.
  • از خندیدن و حرف زدن زیاد خودداری کنید، زیرا ممکن است موجب فشار وارد کردن به پلک ها شود.

چنانچه موارد مذکور در مقاله را که از سوی دکتر منصور حاجی بیگی ، بهترین جراح پلک در زاهدان نوشته شده اند به درستی رعایت فرمایید ، هیچ مشکلی برایتان بوجود نخواهد آمد.