می توان گفت مراقبت های بعد از جراحی بینی تاثیر بسیار زیادی در نتیجه جراحی بینی دارد. بنابراین لازم است با مراقبت های بعد از عمل بینی آشنا شوید و به آن ها عمل کنید. به همین منظور لیستی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی را تهیه کردیم تا برای شما عزیزان ارائه دهیم.

بعد از جراحی بینی چه اتفاقاتی می افتد؟

بعد از جراحی بینی یک آتل یا گچ روی بینی گذاشته می شود که  لازم است برای برداشتن آن در روز مشخص شده توسط پزشک به کلینیک یا مطب پزشک مراجعه کنید تا برداشته شود. معمولا بعد از 7 روز پزشک اقدام به برداشتن آتل از روی بینی می کند. در مدت زمانی که آتل روی بینی شما قرار گرفته ، لازم است به خوبی از آن مراقبت کنید و از دستکاری کردن آتل بینی پرهیز کنید و مراقب باشید که خیس یا مرطوب نشود. گچ بینی با هدف جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی و حفظ ظاهر جدید بینی قرار داده می شود به همین علت در صورتی که خیس شود، استحکام خود را از دست داده و نمی تواند از بینی شما به خوبی محافظت کند.

بخیه های جراحی بینی

با توجه به تکنیک های خاص هر جراح ممکن است بخیه ها در قسمت هایی از بینی زده شود که معمولا این بخیه ها جذبی می باشد. در صورتی که بخیه ها جذبی نباشد، لازم است در روز مشخص شده به مطب مراجعه کنید تا بخیه های بینی شما کشیده شود. به منظور جلوگیری از عفونت بخیه ها پمادها و داروهایی تجویز می شود که لازم است طبق نسخه پزشک از ان ها استفاده نمایید. در مورد جای بخیه ها نگران نباشید ؛ زیرا به مرور از بین رفته و جای آن محو می شود.

تورم و کبودی بعد از جراحی

تورم و کبودی بعد از جراحی در اغلب بیماران شایع و طبیعی است. به منظور کاهش میزان تورم و کبودی لازم است تا 72 ساعت بعد از عمل ، از کمپرس یخ استفاده نمایید. تورم و کبودی ها بعد از یک هفته به مرور به صورت کامل رفع خواهد شد.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی دغدغه بسیاری از افراد است و تاثیر زیادی در تسریع روند بهبودی و شکل گیری بینی دارد. لازم است حتما به صورت طاق باز و با زاویه 45 درجه با قرار دادن دو بالش در زیر سر استراحت کنید و بخوابید. این کار به کاهش میزان تورم و کبودی بعد از جراحی کمک می کند؛ زیرا موجب گردش خون در بدن می شود.

فین کردن بعد از عمل بینی

تا چند هفته بعد از عمل لازم است از دستکاری کردن بینی و فین کردن پرهیز کنید. در دو هفته اول ممکن است مقداری ترشح و خونابه در بینی شما جمع شود که لازم است با قطره بینی کنترل شود و یا به آرامی بدون فین کردن اقدام به تمیز کردن بینی خود کنید. ممکن است بعضی از پزشکان سرم های شست و شو برای بینی تجویز کنند که نحوه استفاده از آن توسط پزشک برای شما توضیح داده خواهد شد.

تغذیه بعد از جراحی بینی

احساس تهوع به دلیل داروی بیهوشی بعد از جراحی بینی بسیار شایع است که طبیعی بوده . به همین علت لازم است بعد از به هوش آمدن از آبمیوه بدون پالپ و غیر اسیدی شروع کنید و در صورتی که دچار تهوع نشدید تا 4 ساعت بعد از عمل از غذاهای نرم و میکس شده استفاده نمایید. بعد از 4 روز می توانید رژیم غذایی روزمره خود را داشته باشید. البته همچنان لازم است از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند یا غذاهای سفت و ته دیگ خودداری نمایید. هم چنین استفاده از نمک و ادویه ها را در مواد غذایی خود به حداقل برسانید تا میزان تورم بینی شما کاهش پیدا کند. آناناس و آب کرفس از جمله مواد غذایی سالم است که موجب کاهش میزان ورم و کبودی بعد از جراحی بینی می شود.

حمام کردن بعد از جراحی بینی

همانطور که در قبل اشاره شد تا 7 روز روی بینی شما گچ یا آتل قرار دارد که نباید خیس شود. به همین علت حمام کردن تا زمان برداشتن گچ از روی بینی شما ممنوع می باشد. البته در صورتی که نیاز به حمام داشتید می توانید از گردن به پایین حمام کنید و برای شستن موهایتان به روش آرایشگاهی عمل کنید و از شخصی برای شستن موهای خود کمک بگیرید.

سایر مراقبت های بعد از جراحی بینی :

  • با دهان باز عطسه و سرفه کنید تا فشاری به بینی وارد نشود.
  • از زیاد صحبت کردن و خندیدن در هفته های اول خودداری کنید؛ زیرا عضلات صورت و بینی را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • تا یک ماه از فعالیت های شدید بدنی و ورزش های سنگین خودداری کنید و اجسام سنگین را بلند نکنید.
  • تا 2 هفته بعد از عمل بینی از مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکی پرهیز نمایید. زیرا موجب کاهش فرایند بهبودی و زخم ها می شود.
  • استفاده از عینک طبی و آفتابی تا 2 ماه بعد از انجام جراحی زیبایی بینی ممنوع می باشد.
  • از قرار گرفتن در زیر نور خورشید و رفتن به سونا لازم است تا 3 ماه بعد از جراحی بینی پرهیز شود.  حتما از کرم های ضد آفتاب هنگام خروج از منزل استفاده نمایید.
  • در صورت مصرف داروهای خاص به ویژه آسپرین و داروهای رقیق کننده خون لازم است به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت درد می توانید از مسکن ها به منظور کاهش میزان درد استفاده کنید.
  • از تردد و قرار گرفتن در اماکن شلوغ تا دو هفته خودداری نمایید.
  • برای مسواک زدن دندان های خود از مسواک نرم و کوچک استفاده نمایید و مراقب باشید به فک بالا فشاری وارد نکنید.
  • شیرجه زدن و شنا کردن تا یک ماه بعد از جراحی ممنوع می باشد.
  • لب بالا بعد از جراحی دچار تورم می شود، بنابراین از دستکاری کردن لب بالای خود پرهیز کنید.
  • در چسب زدن بینی دقت داشته باشید ، چسب زدن بینی در کاهش میزان تورم بینی و شکل گیری بینی تاثیر بسیار بالایی دارد.
  • در ماه های اول به دلیل تورم زیاد فرم بینی شما مشخص نیست ؛ بنابراین اجازه قضاوت به دیگران را ندهید و صبور باشید.

دکتر منصور حاجی بیگی ، بهترین جراح بینی در زاهدان ، پیش  و پس از پروسه کلیه نکات مراقبتی را به بیماران خود آموزش داده و از آن ها می خواهد که این مسئله را جدی بگیرند تا در نهایت ، نتیجه عمل بینی مطابق میل شان باشد.