بینی گوشتی به بینی با پوست ضخیم و غضروف نازک و ضعیف گفته می شود. از مشخصات بینی گوشتی می توان به پهنای تیغه بینی ، ظاهر پهن و گرد نوک بینی ، پوست ضخیم و غضروف ضعیف اشاره کرد. به طور کلی ، بینی گوشتی دارای پوستی ضخیم و منافذ چربی زیاد است و همچنین وقتی غشای این بینی ها را لمس می کنیم ، غضروف به راحتی حرکت می کند. جراحی بینی گوشتی ، نیز مانند دیگر انواع جراحی بینی ، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولا دو یا سه ساعت طول می کشد. اگر می خواهید نمونه کارهای بیشتری از دکتر منصور حاجی بیگی ، بهترین جراح بینی زاهدان را مشاهده نمایید ، مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

آیا نتیجه جراحی بینی گوشتی بازگشت پذیر است ؟

یکی از دلایل دشوار بودن جراحی بینی گوشتی در مقایسه با بینی استخوانی ، غضروف ضعیف این نوع از بینی ها می باشد. در جراحی بینی های گوشتی ، جراح بینی برای کسب نتیجه مطلوب لازم است که از طریق تقویت غضروف نوک بینی اقدام نموده و با افزودن غضروف به بینی مبادرت به اصلاح نوک بینی نماید. در گذشته ، بافت غضروف بینی و نیز تفاوت بافت در بینی گوشتی و استخوانی ؛ به طور جامع مورد مطالعه قرار نگرفته بود. از این رو هنگامی که فردی عمل بینی گوشتی انجام می داد و نتیجه مطلوبی نمی گرفت ، می شنیدیم که بینی گوشتی برگشت پذیر است.

لازم به ذکر است که تکنیک های قدیم جراحی بینی ؛ بر این اصل استوار بود که صرفا بینی ، کوچک شود ؛ لذا جراح بینی صرفا اقدام به برداشتن غضروف و استخوان از بینی می نمود تا این هدف محقق گردد. در نتیجه شاهد آن بودیم که پس از گذشت چند وقت از جراحی بینی ؛ بخصوص در بینی های گوشتی ، فرم بینی به حالت سابق خود باز می گشت. این در حالی است که امروزه جراحی زیبایی بینی ، به ترمیم و اصلاح غضروف ها می پردازد و با تقویت غضروف های بینی تلاش دارد تا عیوب بینی را مرتفع نموده و فرمی ایده آل به آن ببخشد. به طور کلی در جراحی بینی گوشتی ، جراح نهایت تلاش خود را خواهد داشت تا برای اصلاح نوک و پهنای بینی ؛ تنها بخش کمی از بافت غضروف و استخوان را بردارد. بنابراین در حال حاضر به دلیل افزودن غضروف به بینی و تقویت آن ؛ در عمده موارد ، نتایج مطلوبی از جراحی بینی گوشتی حاصل می شود و می بینیم که گذشت زمان نیز نتیجه جراحی این بینی ها را دستخوش تغییر قرار نمی دهد.

جراحی بینی گوشتی

روش های جراحی بینی گوشتی

برای انجام جراحی بینی از طریق دو روش باز و بسته اقدام می گردد. در ابتدا و پیش از آن که به روش مناسب برای جراحی بینی گوشتی بپردازیم ؛ بهتر است توضیحاتی در خصوص هر یک از روش های بینی ارائه نموده و شما را تا حدودی با هر یک از این روش ها آشنا نماییم.

  • جراحی بینی به روش باز : در جراحی بینی به روش باز ، جراح بینی علاوه بر برش هایی که در داخل بینی بیمار لحاظ می نماید ؛ یک برش ظریف نیز در بخش کلوملای بینی ( ناحیه اتصال حفره های بینی ) ایجاد می کند. جراح از طریق برش ایجاد شده در ناحیه کلوملا ، پوست بینی را از روی ساختار زیرین آن بلند کرده و بدین ترتیب به تمامی ساختار غضروفی – استخوانی بینی دسترسی می یابد. از این رو به جرأت می توان گفت که در جراحی بینی به روش باز ، میدان دید جراح وسیع بوده و این مسئله ، امکان ایجاد تغییرات گسترده بر روی بینی را برای وی میسر می سازد.
  • جراحی بینی به روش بسته : در جراحی بینی بسته ، کلیه برش های لازم جهت اعمال اصلاحات مورد نظر بر روی بینی ، تنها در داخل بینی بیمار زده می شوند و هیچ برشی در بخش خارجی بینی بیمار ایجاد نمی گردد. در جراحی بینی بسته ، به علت محدودیت میدان دید جراح ؛ امکان ایجاد تغییرات وسیع بر روی بینی وجود ندارد و به عبارتی می توان گفت که روش بسته ، صرفا برای ایجاد تغییرات جزئی بر روی بینی گزینه مناسبی خواهد بود. بنابراین جراحی بینی گوشتی ، به دلیل نیاز به تقویت غضروف نوک بینی و افزودن غضروف به این بخش ؛ با تکنیک باز انجام می شود. توجه داشته باشید که افزودن غضروف در بینی گوشتی ، با استفاده از تکنیک بسته با محدودیت هایی روبرو خواهد بود.

سن مناسب انجام جراحی بینی گوشتی

به طور کلی جراحی بینی نیز مانند بسیاری دیگر از جراحی های زیبایی ، بهتر است بعد از بلوغ و رشد کامل اعضای صورت انجام پذیرد. البته سن انجام جراحی بینی ، به هدف بیمار از این عمل جراحی بستگی دارد. به عنوان مثال اگر هدف از این جراحی ؛ دلایل پزشکی مانند پولیپ بینی ، مشکلات تنفسی ، اختلالات خواب و مشکلات مادرزادی باشد ، محدودیت سنی نخواهد داشت.

مدل مناسب برای بینی های گوشتی چه می باشد ؟

هدف اصلی از جراحی بینی گوشتی ؛ باریک کردن نیمه تحتانی بینی و شکل دادن نوک و تیغه بینی از طریق تقویت ساختار غضروف و ایجاد فشار بر پوست ضخیم بینی می باشد. حال آن که جراحی بینی فانتزی ، مستلزم ایجاد تغییرات بسیاری در بینی می باشد. بنابراین بینی های گوشتی به دلیل جنس پوست و غضروفی که دارند ؛ گزینه مناسبی برای مدل بینی فانتزی نیستند و عموما افراد با بینی گوشتی بهتر است جراحی بینی طبیعی انجام دهند.

چسب زدن بینی گوشتی بعد از عمل

میزان تورم در بینی های گوشتی نسبت به بینی های استخوانی بیشتر بوده و لازم است افرادی که بینی های گوشتی دارند مدت زمان بیشتری به چسب زدن بینی خود ادامه دهند تا بینی فرم بهتری به خود بگیرد.  چسب زدن بینی در ماه اول به خصوص در دو هفته اول بعد از برداشتن گچ ، بیشترین میزان را در شکل گیری بینی دارد و توصیه می شود تعویض چسب بینی خود را زیر نظر پزشک انجام دهید. هر چند بعد از 2ماه چسب زدن بینی در شکل گیری ظاهر بینی تاثیری ندارد، اما موجب جمع شدن بافت ها و تورم بینی می شود درنتیجه بینی ظاهر خوش فرم تری پیدا می کند؛ زیرا تورم در بینی های گوشتی تا یک سال وجود دارد .