جراحی بینی فانتزی ، یکی از انواع مدل های جراحی بینی است و انتخاب بهترین جراح و مشاوره قبل از جراحی بینی فانتزی ، امری ضروری است ؛ زیرا بیمار را از جزئیات این جراحی آگاه می کند و سبب می شود ؛ انتظارات واقع بینانه ای در مورد نتیجه این مدل از عمل بینی پیدا کند.

جراحی بینی فانتزی

جراحی بینی فانتزی در ایران

لازم به ذکر است که جراحی بینی فانتزی در ایران ، نسبت به سایر کشورها پرطرفدارتر است و در بیشتر موارد ، گزارش ها حاکی از این است که افراد زیباجو در ایران ، اکثرا تا حد امکان مشتاق به کوچک کردن بینی خود می باشند.

  • چرا اکثر ایرانیان اقدام به عمل بینی می کنند ؟
  • چرا بینی فانتزی برای آن ها جذاب است ؟

شاید پاسخ این سوال ها در ساختار صورت ایرانیان نهفته باشد. بینی ایرانی ها ، معمولا بزرگتر از سایر اجزای صورت آن هاست و از آن جا که راز زیبایی صورت به این اجزا وابسته است ، ایرانی ها این زیبایی را در داشتن بینی کوچک پیدا کرده اند. ممکن است این طرز فکر در دیگر اقوام ، متفاوت باشد ؛ برای مثال در آسیای شرقی مردم از بینی های کوچکتری نسبت به سایر اجزای صورتشان برخوردارند و در این کشورها درخواست اکثر افرادی که به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند ، داشتن بینی بزرگتر است. صرف نظر از درست یا غلط بودن این فرضیه شاید در فرهنگ ایرانی ، بینی کوچک به این دلیل نشانه زیبایی باشد که به این صورت دیگر به خاطر داشتن بینی بزرگ توسط دیگران مورد تمسخر قرار نگیرند.

چه کسانی کاندیدای خوبی برای جراحی بینی فانتزی و عروسکی هستند ؟

در قدم نخست ، باید به خاطر داشت که کوچک کردن بینی برای همه افراد مناسب نیست. در قدم بعدی ، باید در نظر داشت که کوچک کردن بینی به منظور بهبود زیبایی و عملکرد بینی ؛ محدودیت هایی دارد و همه نباید به دنبال بینی فانتزی و عروسکی باشند. به طور کلی تعریف بینی فانتزی از نظر بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند ، داشتن بینی عروسکی و قوسی شکل است. لازم به ذکر است این نوع از جراحی بینی در شرایط خاص و برای بیماران خاص امکان پذیر است. افرادی که اجزای صورت شان از تعادل و هارمونی لازم با یکدیگر برخوردار بوده و همه عناصر صورت آن ها ، سایزی متناسب با سایز بینی فانتزی داشته باشد ، بهترین کاندیدا برای این نوع جراحی بینی خواهند بود.

افراد با بینی استخوانی که اجزای صورت ظریفی نیز دارند ، مناسب ترین گزینه برای انجام جراحی بینی فانتزی به شمار می روند. توجه داشته باشید که بینی های گوشتی ، نسبت به بینی های استخوانی از پوست ضخیم تری برخوردارند ؛ از این رو کوچک کردن آن ها به نسبت بینی های استخوانی ، به مراتب کار سخت تری است. همچنین ریسک بهبودی جای بخیه و آوردن گوشت اضافه ( کلویید ) برای بینی های گوشتی وجود دارد. بنابراین افراد با بینی های گوشتی ، باید انتظار واقع بینانه ای از نتیجه عمل خود داشته باشند و به این مسئله اشراف داشته باشند که به دلیل جنس پوست بینی ای که دارند ، امکان کوچک کردن بیش از حد بینی آن ها ممکن نیست و باید از نتیجه عمل بینی خود انتظاری معقولانه داشته باشند.

از ویژگی ها و خصوصیات بارز بینی های نیمه فانتزی به چه مواردی می توان اشاره کرد ؟

بینی های فانتزی معمولا دارای تیغه های نازکی هستند که نیاز به یک پوست نازک و مقاوم دارد. در بینی های فانتزی سوراخ ها کوچک و نوک بینی از حالت طبیعی بالاتر و تیزتر می باشد . میزان قوس بینی نیز با توجه به افراد مختلف متفاوت می باشد ولی اغلب قوس زیادی نسبت به بینی های طبیعی و نیمه فانتزی دارند. بالا بردن نوک بینی نیز با توجه به تناسب صورت هرکس انجام می شود. سایز بینی نسبت به سایز بینی طبیعی بسیار کوچک تر می باشد.

عوارض عمل بینی فانتزی

برای جراحی بینی به فرم فانتزی لازم است در انتخاب جراح دقت کنید تا پزشک تنفس شما را در اولویت قرار دهد و بینی و سوراخ های آن را به قدری کوچک نکند که تنفس شما را با مشکل رو به رو کند. از دیگر عوارض جراحی بینی نیمه فانتزی تورم و کبودی و غیره می باشد که موقتی بوده و با انجام مراقبت ها بعد از مدتی به صورت کامل برطرف می شود.

کسانی که متقاضی جراحی بینی خصوصاً مدل فانتزی هستند باید بدانند که عمل کردن بینی نباید به گونه ای باشد که عملکرد آن را مختل سازد. گاهاً برخی از متقاضیان عمل بینی فانتزی با پافشاری بسیار از جراح می خواهند بینی شان را بسیار بسیار کوچک کنند. در این شرایط احتمال دچار شدن به دشواری در تنفس بسیار بالا می رود.  یکی دیگر از عارضه های احتمالی جراحی بینی فانتزی ، ورم و کبودی نسبتاً زیاد بعد از عمل است. البته این مورد طبیعی است ؛ زیرا بافت های بینی متحمل تغییرات زیادی شده اند. تورم و کبودی بینی با رعایت نکات مراقبتی به مرور برطرف می شوند. بنابراین لازم نیست نگران باشید.

 

مراقبت های لازم بعد از جراحی بینی فانتزی

  • مصرف صحیح و منظم داروهای تجویز شده
  • داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده زیاد از مایعات
  • لازم است از غذاهای نرم و میکس شده که نیاز به جویدن زیاد ندارد، استفاده نمایید
  • جلوگیری از خیس و مرطوب شدن پانسمان و اسپیلت بینی
  • خوابیدن به صورت طاق باز و با قرار دادن 2 بالش در زیر سر
  • پرهیز از فین کردن و خندیدن و زیاد صحبت کردن
  • با دهان باز عطسه و سرفه کنید
  • از مصرف نوشیدنی های الکی و دخانیات به مدت 2 هفته خودداری نمایید
  • استفاده از کمپرس یخ برای کاهش میزان تورم و کبودی ها

تفاوت بینی فانتزی با بینی طبیعی و نیمه فانتزی چه می باشد ؟

در جراحی بینی طبیعی تنها مشکلات بینی مانند افتادگی نوک بینی ، صاف کردن تیغه بینی ، اصلاح پره های بینی و ایجاد تقارن در بینی و هم چنین برطرف کردن مشکلات تنفسی بینی از جمله انحراف بینی و پولیپ بینی برطرف می شود. سایز بینی از حالت طبیعی خود خارج نمی شود و در نهایت تغییرات جزئی در صورت فرد ایجاد می شود. در بینی های فانتزی علاوه بر اصلاحات صورت گرفته، بینی سربالا تر و نوک تیز تر می شود اغلب نوک بینی را کوچک می کنند. سوراخ های بینی نیز نسبت به حالت طبیعی تغییر کرده و کوچک می شود ، تیغه بینی تراش داده می شود و به صورت ظریفی همراه با قوسی زیبا برای صورت ایجاد خواهد شد. بینی نیمه فانتزی حالتی بین این دو فرم می باشد بینی نه خیلی صاف است و نه خیلی سربالا و قوس بسیار ملایمی از نیم رخ دارد. سوراخ های بینی خیلی کوچک نمی شود و حالت طبیعی خود را حفظ می کند. زاویه بین لب ها و نوک بینی در بینی های فانتزی نسبت به بینی نیمه فانتزی بیشتر می باشد. انجام هریک از این عمل ها با توجه به ساختار بافت های بینی و سلیقه افراد انجام می شود.

جلسه مشاوره پیش از جراحی بینی فانتزی

یکی از مهم ترین مراحل پیش از عمل ، مشورت کردن با یک جراح بینی با تجربه است. ایشان طی این جلسه نکاتی را متذکر میشود و معایناتی را انجام می دهد که در نتیجه جراحی بسیار تاثیر گذار است :

در گام اول دکتر به بررسی پرونده پزشکی شما می پردازد تا ببیند سلامتی شما به جهت انجام جراحی بینی در سطح مطلوبی قرار دارد یا خیر.
پس از آن جراح ، فیزیک و ساختار بینی را مورد معاینه قرار می دهد و آناتومی چهره را بررسی می کند. بدین منظور که پی ببرد ساختار بینی تحمل تغییرات جراحی را دارد و آیا مدل فانتزی مناسب صورت فرد متقاضی می باشد یا خیر.

در نهایت پزشک از فرد می خواهد مدتی پیش از عمل فانتزی ، مصرف داروهای حاوی آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شوند را ترک کند تا در حین عمل خونریزی افزایش نیابد.

همچنین کنار گذاشتن سیگار و دخانیات و مشروبات الکلی را به مدت 2 هفته پیش از عمل گوشزد می کند.

چرا بینی های گوشتی برای جراحی بینی فانتزی مناسب نیستند ؟

برای رسیدن به یک بینی فانتزی ، در طول عمل ، جراح باید تغییرات زیادی را بر ساختار بینی پیاده سازی کند. زیرا طبق مشخصه های این مدل پل بینی باید قوس داشته باشد و اندازه آن تا حد زیادی کوچک شود. بدین ترتیب شمار زیاد تغییرات ممکن است باعث تضعیف ساختار بینی شوند. دماغ های گوشتی خود به طور طبیعی بافت های چندان مستحکم و مقاومی ندارند. به همین سبب اگر فرم فانتزی برای آن ها اجرا شود باعث ضعیف تر شدن آن شده و احتمال بروز عارضه بالا می رود. در نهایت نیز نتیجه مطلوبی بدست نمی آید.